Pages

Wednesday, 10 August 2011

-THANk MAK KERANA TELAH MELAHIRKAN SAYA!!-

Today is my special day...iza sgat bersyukur kehadhirat Illahi kerana pada tarikh ini iza diberi peluang ntuk hidup diatas muka bumi ini..orang seterusnya yg pling perlu kita ucpkan terima ksih juga ialah kepada kedua ibu bapa kerana mereka lah membntu proses persenyawaan ntuk menghidupkan kita..IBU! orang yang terpaksa menanggung selama 9 bulan..kecian juga bila difikirkan..apakah penderitaan yg dialami ketika hendak melahirkan kita..yang pastinya x kan terbalas jasa mereka ...

Tahun ni,bersyukur x terkata cuz dpt celebrate bersama family..kalu nk dibandingkan tahun2 lepas just dengan kawan2 je..Yang pastinya perkara yang seharusnya dilakukan pd hari ini ialah..macam2.. "

Ohya,tiba2 ariney muncul soalan pasal Jod**..adeh.memang lumrahkan orang berumur 20an untuk disoal soalan begitu..Tapi bagi iza bukan masanya lagi untuk difikirkan..Cukuplah sekadar menjadi teman antara satu sama lain. Melalui pengalaman yang dilihat sudah cukup membuktikan bhwa "couple" tue x semestinya kekal....

Sunday, 7 August 2011

Diari Ramadhan 4-7

Salam Ramadhan...Bulan yang mulia..dimulakan dgan kata2 ini :

"Jagalah urusan akhiratmu dan Allah akan jaga untukmu urusan duniamu, dunia ini hanya tempat persinggahan, akhirat merupakan destinasi terakhir, cukupkanlah bekalanmu untuk kemudahan perjalananmu dalam menuju ke destinasi terakhir, sesungguhnya setiap hati yang mengingati akan kematian, merupakan hati yang cerdik dalam menilai antara perhentian dan persinggahan...walla​hua'lam"


4-5 Ramadhan : X da apa yang special...mengharungi ramadhan dgn melaksanakan kerja di pagi hari & meneruskan Ibadah dimalam hari..hati ini cuba untuk sentiasa sabar menghadapi dugaan itu..


6 Ramadhan....Alhamdulillah...


Masa yg dinanti2kan telah tiba..akhirnya iza dpt juga berbuka puasa bersama family..bersyukur ya ALLAH :') Happy sgat cuz nie la firstime dpt berbuka togethers cuz hari lain semuanya buka puasa kat tempat kerja...


7 Ramadhan.....


Hariney iza masuk kerja half-day..cuz banyk urusan yg perlu di settlekan..kad pengenalan VS lesen memandu..semunya dah x b'fungsi..so b4 balik USIM better make sure semuanya settle..Actually ariney iza kerja..tapi minta masuk lewat la..Iza x mklumkan pun dkt bos..just gtaw dkt rakan sekerja ntuk inform pd bos..ge;isah gak rasa bila wat camtu..tapi redho jer la..
* pukul 2 ptg iza masuk kerja...haha! Bos adalah....ok jer..x kena marah pun...cuma..



  • Bulan puasa nie kena bnyak b'sabar n banyak ujianNYA..
  • Bos iza skung nie asyik swuh buat kerja je..pantang je nampak org relax sikit mesti kena marah...tapi lumrah la kan kalu jadi bos...cumanya iza x kisah ,tapi kadang2 cedeh jugak cuz x dpt nak memahami kami yang b'puasa ini...yang bestnya siap makan 'open' depan kami semua..godaan2...:) yang pasti bila iza jadi bos 6t x nak la mendera pekerja..kalu boleh nak mereka selesa dgn kita n then anggap macam kawan..mesti hari2 mereka rasa seronok nak kerja....



RUTIN HARIAN : Sabtu-Khamis


5.00pg                : Bangun sahur + solat Subuh + tadarus Al-Quran
8.00pg                : Bersihkan diri ketempat kerja.
9pg-8.30mlm      : Kerja + Solat+ 7.30 buka puasa!
8.40mlm             : Sampai rumah n then rushing ntuk 'Solat Terawih'<letih juga tapi hati tetap Istiqamah!>
10.00mlm           : Sambung makan nasi... + rest2 + tgok tv.
12.00mlm           : Zzzzz paling lwat la..x pun update blog :)


UPDATE : sekitar Bazar Ramadhan changlun....



NOTE : Tahun nie kalu boleh nak juga khatam Al-quran b4 ramadhan tamat..tapi rasa macam x sempat je..yela,asyik letih jew..lagipun skung nie bila bca Al-quran baca juga translate dia...so agak lama juga la nak menghabiskan & memahami setiap muka surat tue..mungkin sebab tue lambat..tapi Iza nak cuba juga ntuk habiskan..moga Allah membantu iza ntuk Istiqamah...Bulan nie juga kena kurangkan 'Chatting YM' or buka FB :)
cukuplah dulu..6t update lain...G.night! Esok bangun SAHUR yuk!

Wednesday, 3 August 2011

Diari Ramadhan 2011-(1-3hb)

Assalamualikum & Salam Ramadhan bulan yg penuh barakah ini..


Sedar x sedar sudah 3 hari berpuasa ntuk tahun nie..dan untuk tahun ini juga iza terpksa berpuasa sambil bekerja :') mencuba pengalaman hidup yang sgt bermakna..yelah,baik berlatih awal2 cuz nanti lepas grad pun nak kena kerja juga...Ohya,entri ntuk kali nie ialah sal..."PONTENG PUASA"???

Iza tergerak ntuk tulis benda nie sebab sedih bila tgok masyrat sekeliling yg benar2 mengaku mereka Islam tapi nak tunaikan rukun Islam tue sendiri sgatlah susah! Nak tahu knapa Iza berani kata camtu?? sebab semua yg ditulis adlah b'dsarkan mata kasar Iza sendiri.Yela,kat tempat kerja Iza pun ada ja contoh2 nye..Susah sgat ke nak b'puasa ntuk beberapa jam je? Oh Lelaki,sedih bila tgok bakal2 pemimpin tapi x cukup ilmu untuk memimpin...X malukah bila buat pengakuan didepan bunga2?? Itulah manusia,bila kurangnya didikan agama yg dipelajari,mereka cuba melakukan sesuatu sesuka hati....yg paling x tahan,ada pula yg mempersendakan agama sendri..bukan nak menyokong...bergurau senda di bulan yang mulia ini..Hm,Iza hanya harap yang suatu hari nanti Allah pasti akan membukakan pintu hati mereka...

++ Ohya,alhamdullilah Allah telah m'buka sedikit pintu hati kawan tmpat Iza kerja (girls) untuk meneruskan ibadahnya yang msih samar2....sedikit perubahan dpt dilihat bila mana dia sudah rajin menunaikan solat lima waktu...harap dia istiqamah ntuk melaksanakn ibadah itu & tdak melakukannya semata2 kerana malu pada Iza...

++ Gaji bulan tujuh dh dapat ariney.RM2xx...Alhamdulillah..walaupun sikit b'baloi la ntuk12 hari bekerja..
banyak benda nak di pos..tapi letih la..
reminder : citer sal Ah-tian + pic