Pages

Wednesday, 5 September 2012

" HATI "

Assalamualaikum buat pengunjung gelap ataupun yang dalam cerah...Iza cuba juga luangkan masa untuk tulis sesuatu yang bermanfaat buat semua.Walaupun sekarang nie boleh dikatakan sibuk yang teramat dengan tugas-tugasan asgment yg banyak...namun semuanya harus dilaksanakan dengan sabar & jayanya....OK la, pagi-pagi tahajjud nie tiba-tiba dikurniakan ilham untuk tulis sesuatu yang berkaitan "hati"..........

"HATI" aset utama bagi setiap manusia. Hati juga kan melambangkan seseorang sama ada baik- buruknya peribadi mereka..."HATI" kalu dikotori dan x dijaga sangatlah parah.....
 
** HATI...hati.....Hati..HARUS kita " berhati-hati...."

Boleh dikataakn semunya berpunca daripada hati...!!

Pernah x korang bermasalah dengan hati? x yah jawab..dah tahu dah jawapannya... tipulah kalu sape-sape tak de masalah dengan hatinya...melainkan Nabi Muhammad S.A.W kerana baginda adalah maksum... Macam-macam kan penyakit hati nie... Bukan mudah untuk kita kawal hati kita, tapi sekurang-kurangnya kita harus cuba untuk sedikit -demi sedikit menjaganya....

Antara penyakit2 hati yang selalunya dapat dilihat dalam kehidupan kita ialah :

  • IRI HATI
    Iri hati iza letak paling top cuz penyakit ini sangat merbahaya jika dilihat dalam kehidupan kita. Hati akan jadi lebih sakit bila iri hati terhadap sesuatu perkara.Iri hati disini bermaksud perasaan cemburu akan kelebihan seseorang sama ada dari segi fizikal & mental. Jika wujud walau sekelumit pn perasaan ini,effectnya sangat mendalam. Perasaan inilah yang boleh menyebabkan terputusnya hubungan silaturrahim antara satu sama lain.Sebagai contoh,nak di kaitkan dengan kehidupan kita adalah si Fulan A sangat cemburu dengan kecantikan & kebijaksanaan si fulan B..sampai satu tahap,boleh meneybabkan masing-masing tidak pernah rasa bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah...Perlukah kita iri hati,sedangkan yang menciptakannya adalah Allah yang satu. Yang kita x sedar ada hikmah yang terselindung disebalik setiap ciptaanya...Ketahuilah,setiap orang yang Allah ciptakan mempunyai keunikan masing-masing. Usahlah iri hati antara satu sama lain...=]

  •  
  • JATUH HATI
    "Jatuh cinta lagi,lagi-lagi ku jatuh cinta" terngiang-ngiang lagu-lagu cinta yang berkumandang di corong-corong radio/mp4 n etc...Okla,penyakit kedua pula adalah jatuh hati! Hati boleh jatuh ke? Macam mana?? dia kan terlindung sebagai organ dalam badan...<itu soalan harus ditanya oleh kanak-kanak> tapi macam org dewaa/remaja akan lebih fahami..Jatuh hati nie..sangat susah untuk diobati..haha..yeke?betul..seyes..bukan berpengalaman..tapi bila tengok kawan2 n adik-adik yang tengah angau tahap gaban tue,baru tahu yg jatuh hati ni sangat parah!. Be aware....Memangla org cakap kalu jatuh hati nie best.....Manis..tapi bila sekali putus...baru terasa nak frust tertonggeng...menonggeng...huhu...Tapi dalam hal ni, iza rasa baik jatuh hati pada yg selayaknya... pada seorang insan yang akan sah bergelar suami/isteri....itulah yang terbaik...Tapi kalu dah terjatuh hati nak buat cmna >> << errrkk! ada pula, x susah pun kalu kita cubah cegah dari awal2.."berlarilah"sejauh mungkin jika mampu..sekurang-kurangnya kita mampu untuk mengawal dan menjaga hati kita dari dilukai... "janji ALLAH itu pasti....janji bersama sidia juga adalah pasti...Amin"

  • SAKIT HATI
  • Seterusnya sakit Hati!...adeh,sakit hati betul tengok status2 dia tue. ade je yang nak buat org rasa sakit hati dengan dia...HA!penyakit ketiga ni pun kena kawal..sakit hati nie bila-bila masa pun boleh berlaku...Memang sakit giler la hati kita waktu nie...rasa macam membuak-buak nak makan orang...yela,orang je yang ada hati dan berperasaan...kalu makan hati binatang x sama rasanya dengan makan hati orang...errrr..ape ntah perkaitannya.. actually,sebenarnya iza nak create yang sakit hati ni pun kadang-kadang merbahaya juga cuz ianya boleh merosakkan segala perhubungan dan gerak kerja kita. Sebagai contoh, kalu seseorang tu sakit hati bila tengok tunangnya asyik berkomen FB dengan org lain, kadang boleh menyebabkan tarikh perkahwinan terpaksa dibatalkan.. Kerana sakit hati juga, dari sahabat boleh bertukar menjadi musush...
     
Sampai point nie dulu ye..sebenarnya banyak lagi point-point yang ingin iza huraikan untuk semua,tapi mood rase nak tulis sampai situ dulu..mungkin nanti ada masa free akan di update lagi..
k' jumpa lagi di entri seterusnya.....

    Saturday, 2 June 2012

    "AWAK" DAH BESAR.....

    Assalamualaikum diucapkan buat semua pengunjung stanza kehidupan...Alhamdulillah bersyukur iza kehadrat Illahi kerana dengan izin & limpah kurnianya kita masih dapat bernafas dimuka bumi ini...di alam kehidupan yang penuh dengan liku-liku dan cabaran..yang sampai seketika waktu kita alpa akan tujuan utama kita hidup dimuka bumi ini. Saat ini,iza bersyukur kepadaNYA kerana berjaya mengharungi Sem6 yang penuh dengan cabaran, dugaan & memerlukan semangat, ketabahan yang kental untuk menghadapinya....Nak dipendekkan citer,semuanya dah settle...tinggal menghadapi final exam je..=]..Ok la, untuk entri kali nie rase nak coret tentang sesuatu yang mungkin sedikit sebanyak memberi kesedaran pada semua... iza rasa penulisan kali ini tiada kaitan dengan diri sendiri / sesiapa.... dan setiap penulisan yang dihasilkan adalah ilham yang diberi oleh Allah untuk iza coretkan....


    " AWAK "dah besar............

    " AWAK" dah boleh berdikari.........

    "AWAK" dah boleh bezakan mana yang baik & buruk.............

    AWAK...AWAK... & awak.......................

    Tentu kita tidak pernah terfikir yang semakin lama, semakin bertambah usia kita dan tanpa kita sedari dari alam kanak-kanak dah berubah/menempuhi pelbagai jenis alam kehidupan..baik dari alam rahim, alam kanak-kanak, alam remaja, alam dewasa, alam kerjaya, alam perkahwinan,...dan yang pastinya alam Barzakh kelak..Setiap alam yang kita tempuhi sememangnya punyai cerita yang tersendiri....dan sekarang....iza cuba nak high lightkan alam dewasa!

    Alam dewasa adalah suatu tempoh untuk kita berfikir dengan lebih matang & mula merancang dengan sebaik-baiknya arah tujuan kita nanti...dan alam ini lah yang memandu/menentukan sama ada kita telah berjaya atau tidak baik disisi Allah mahupun masyarakat...okla, cukuplah untuk intro..rasa nak terus kepada point utama.. Jika dilihat pada masa sekarang sangat susah untuk kita mendidik  apatah lagi menegur golongan di alam dewasa ini...

    Sebagai contoh,iza titipkan beberapa cerita untuk dijadikan teladan buat semua..

    1) " AWAK" dah besar...boleh bezakan yang mana baik & buruk...

    Yup, AWAK dah semakin besar....dan sudah pun boleh  digelar sebagai seorang graduan yang memiliki segulung ijazah....dan awak juga tahu bezakan mana yang baik & buruk....Awak dah besar, tidak perlulah untuk ibu mengingatkan awak untuk melakukan setiap perkara yang perlu dilaksanakan terutamanya sebagai umat nabi Muhammad S.A.W.... ikutlah tuntutan syariat Islam... Awak dah besar...Awak tahu nak bezakan pakaian mana yang baik & memenuhi etika menutup aurat....Awak dah x perlukan ingatan dari ibu untuk setiap hari menegur cara pemakaian awak....perlukah ibu mengingatkan awak itu semua? sedangkan awak adalah golongan yang berpelajaran tinggi...perlukah ibu menegur setiap pakaian yang awak ragakan pada setiap hari? sedangkan awak sudah pun lebih mengetahui pakaian yang mengikut syariat....dan haruskah ibu meneruskan teguran itu? yang kadang-kadang Awak hanya mendengar tetapi tidak pernah mengikuti??? Ibu rasa awak bijak membuat pilihan untuk menentukan apa jalan yang akan awak pilih....tiada guna jika segala nasihat yang ibu berikan hanya masuk di sebelah telinga kanan & keluar semula di telinga kiri...

    Awak, pakailah stokin....walau sejauh mana pun jarak yang cuba awak langkahkan.....kerana ibu tahu,kakimu itu akan lebih bersih bila ia dilitupi.....

    Awak, janganlah sinting lengan baju tue tinggi-tinggi kerana, ibu tahu setiap lukisan yang terconteng di lengan awak itu x perlu di tunjukkan buat tatapan kaum adam...dan

    Awak....kenakanlah pakaian yang tidak terlalu menampakkan susuk tubuhmu...serta melitupi dadamu...kerana ibu yakin,dengan berpakaian seperti itu,awak mampu menjaga diri & tidak berasa takabbur dengan setiap keindahan yang Allah kurniakan pada Awak...

    Awak...awak dah besar..dah boleh tentukan mana pilihan awak...
    Tak perlulah setiap saat ibu harus menegur setiap tingkah laku & cara pemakaian awak....


    2) "AWAK" dah besar....x payah la nak touching lebih-lebih...

    Awak...alam dewasa kita inilah yang bnyak dipengaruhi oleh berbagai-bagai masalah dalaman baik hati, perasaan & mental... di alam inilah kita akan menghadapi pelbagai jenis persaan baik suka, duka , gelisah , sengsara & etc.... Awak, hadapilah masalah ini dengan berfikiran yang lebih matang & terbuka...

    Lumrah sebagai manusia, semasa bersahabat itulah mereka sentiasa diuji dengan berbagai rasa. Baik dari rasa kasih-sayang sesama insan, rasa benci antara satu-sama lain, rasa simpati atas kekurangan insan lain & rasa  dikhianati oleh insan yang dirindui & disanjungi...yang pastinya sangat sedih bila rasa dipermainkan oleh orang-orang disekeliling....

    Awak..jangalah menyayangi seseorang itu berlebihan kerana boleh jadi awak akan meratapi kesedihan yang amat mendalam bila diri tidak dihiraukan...

    Awak, tak payah la nak terasa hati dengan apa yang dilakukan oleh sahabat awak itu kerana awak dah dewasa...awak dah boleh fikirkan sesuatu yang lebih utama..biarkanlah dia dengan cara & kawan barunya...

    Jadikan kenangan manis awak bersamanya itu sentiasa terpahat dihati...tak perlu untuk awak terasa hati / tangisi..kerana Allah lebih mengetahui apa yang lebih baik untuk awak nanti...dan Allah juga tahu yang awak masih tetap menyayanginya walaupun semua itu tidak dapat dilihat...

    mungkin awak tidak dapat bersamanya seperti dahulu ,tapi Allah tahu awak sentiasa mendoakan setiap kebaikan padanya..................
     
    Awak, biarlah diri dipermainkan untuk seketika...usahlah nak meratapinya..kerana mungkin Allah nak beri peluang pada Awak untuk bijak membezakan antara kaca & permata...Awak, lelaki itu susah untuk kita ramalkan setiap perbuatan mereka..boleh jadi mereka jujur & boleh jadi mereka cuba mempermainkan perasaan awak....tapi Awak dah dewasa...awak boleh tahu siapa yang cuba mempermainkan siapa...dan awak boleh tahu siapa yang jujur dan tidak... awak harus mengambil pengajaran darinya...bukan bersedih dengan setiap sesuatu perkara yang dilakukannya...doakan yang terbaik untuk di masa hadapan nanti...

    Awak....dia punya kelebihan tersendiri..usahlah awak cemburu atau dengki dengan setiap kelebihan yang dimilikinya... Awak sebenarnya akan lebih cantik di mata Allah jika cuba menghiasi diri dengan akhlak yang mulia & mengikuti setiap suruhannya...
    Awak..biarlah apapun yang awak rasa saat ini, dan biarlah kesedihan itu berlalu dengan sendirinya... Awak tidak keseorangan...Awak masih ada Allah...Awak masih ada keluarga yang sangat menyayangi.....


    AWAK, saya menulis kerana menyayangi awak sebagai seorang teman, sahabat, kekasih, sekeluarga...saya tidak mahu hati kita dicalari dengan sifat-sifat yang tidak sepatutnya
    dan saya juga tidak mahu alam dewasa kita hanyut begitu sahaja dibuai oleh situasi ini
    saya tahu,awak dah besar & boleh membuat pilihan yang BAIK.

    Wallahu'alam.

    Monday, 30 April 2012

    " MIGRAINE" AGAIN...

    Assalamualaikum semua...ni update untuk entri bulan April... Semoga semua yang membaca blog nie berada didalam keadaan sihat sejahtera...Alhamdulillah saat iza menulis blog nie, dikurniakan kembali oleh Allah SWT kesihatan yang baik...berbanding semalam...
     
    " Migraine "  satu penyakit yang hadir tanpa kita pinta dan duga..boleh jadi dalam keadaan sihat pun penyakit itu akan menyerang andai Allah melafazkan kata "KUN FA YA KUN" kepada si fulan b/bt sifulan..Itulah kuasa Allah yang tidak mampu untuk kita jangkakan...tapi bagi iza, apapun yang berlaku adalah rahmat dariNya yang kita x sedar. Mungkin ianya sebagai peringatan juga untuk iza disaat diri terlalu leka dalam mengerjakan semua urusan dunia yang tak terhenti-henti mengejar untuk disiapkan....kali terakhir iza diserang penyakit ni ialah masa sem 3 dimana mendapat berita yang iza x akan ditempatkan tinggal di kolej kediaman untuk sem yang akan datang...stress sangat masa tue cuz dengan miggu peperiksaan dan masalah nak cari tempat tinggal lagi...=( tapi itu semua berbalik kepada ujian Allah untuk diri kita.... Iza x salahkan takdir, sekurang - kurangnya penyakit itu datang sekejap nak dibandingkan dengan mereka-mereka yang terpaksa menghadapi penyakit lumpuh,stroke dan sebagainya yang kadang-kadang tak termampu untuk mereka bangun mengerjakan ibadah seharian mereka.....

    Migrain adalah salah satu penyakit yang menyebabkan seseorang itu mengalami sakit kepala yang teramat sangat...Migraine merupakan satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan..... ada orang anggap migrain nie seperti pening kepala....THAT WRONG!! x sama sebenarnya.. orang yang menghadapi migrain nie lebih  sakit azabnya berbanding dengan orang yang pening kepala. Sampai satu tahap kita akan rasa nak hentuk je kepala dekat mana2 dinding yang boleh menghilangkan rasa kesakitan itu...

    FAKTA : Migraine juga ialah sejenis penyakit keturunan. Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yg lebih tinggi daripada lelaki.


    TANDA-TANDA DISERANG
    • Biasanya pesakit mengalami gejala gangguan saraf seperti gangguan kepada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala.
    • Kadang-kadang pesakit melihat sinar cahaya yang amat terang hingga tersa seperti hampir buta.
    • Selalunya gejala (1) dan (2) akan berlaku selama 15 hingga 20 minit dan diikuti dengan sakit kepala yang amat sangat. Pesakit akan biasa mengalami sakit kepala yang teruk dan berdenyut denyut disebelah atau satu bahagia kepala sahaja.
    • Ini akan diikuti oleh muntah atau cirit-birit.

    JENIS-JENIS
    • Migrain tanpa aura
    • Migrain dengan tanda aura
    • Opthalmoplegic migrain
    • Status migrain
    PUNCA PENYAKIT  / Faktor Risiko
    • Genetik
    • Aktiviti saraf ‘trigemino’ yang mengawal saraf dalam kepala dengan ‘neurotransmitter’ yang dipanggil substance P dan lain-lain’neurotransmitter’ sperti ‘stamine’ dan kinine’ menyebabkan urat-urat darah dalam kepala mengembang dan berdenyut.
    • Aktiviti yang berlebihan pada pangkal otak mengakibatkan ‘ neurotransmitter’ seperti ‘norephenepherine’ dan ‘serotinin’ yang menjadikan urat darah sempit, kembang dan mengakibatkan rasa sakit.
    • Perubahan saiz diameter urat darah yang bergerak dalam kepala berbeza-beza dari masa kesemasa dalam satu serangan (spreading digemia)
    • Pengeluaran serotinin yang berlebihan dari sel platlet darah
    • Tekanan perasaan atau ‘stress’
    • Terlalu banyak minum minuman yang berkafein seperti kopi atau minuman alkohol
    • Cahaya yang sangat terang
    • Perubahan cara tidur / tidak cukup tidur
    • Letih yang keterlaluan
    • Bau-bauan ‘ perfume’ yang terlalu kuat
    • Pengambilan pil ‘ contraceptive’
    • Haid
    • Pengambilan pemanis tiruan
    • Daging yang ditahan lamakan (preservative) supaya tidak mengandungi natrium dan sodium glutamate
    • makanan yang mengandungi histamine dan ‘vasoctive agent’
    •  
    SIMPTON PADA MIGRAIN

    1) Migrain tanpa aura
    • Rasa berdenyut-denyut pada sebelah kepala, pesakit ternampak bayangan bergaris-  garis
    • Terjaga dari tidur akibat kesakitan yang amat sangat
    • Berasa sangat loya, muntah dan terlalu sensitif pada cahaya dan bunyi
    • Denyutan yang dirasakan amat sakit apabila disentuh penghidap boleh pengsan

    2) Migrain dengan tanda aura
    • Jarang berlaku
    • Pesakit akan mengalami pandangan seolah-olah ternampak garisan (line) yang membesar, kemudiannya hilang
    • Penghidap akan terasa mabuk, kebas-kebas pada bahagian dalam badan beberapa minit sebelum serangan

    3) Opthalmoplegic migrain
    • terlalu jarang berlaku
    • sakit kepala yang keterlaluan boleh menyebabkan mata jadi juling dan buta sementara
    • mata menjadi sepet sebelum menjadi juling (retinal migraine)
    • pesakit boleh hilang pandangan dalam masa beberapa minit

    4) Status migrain
    • berlaku apabila seseorang itu mengalami migrain yang teruk dan berterusan
    • boleh mengakibatkan penghidapnya mendapat strok
    • migrain yang berlaku berulang-ulang pada kanak-kanak menyebabkan mereka muntah-muntah dan sakit perut yang berulang-ulang

    5) Bentuk serangan migrain
    • ’severe’: rasa berdenyut-denyut pada bahagian sebelah kepala atau keduanya
    • ‘local’ : kulit bertukar menjadi merah  sedikit atau kelihatan pucat
    • ’pallor’: berpeluh-peluh
    • ’sono’ : sensitif terhadap bunyi bising
    • ’photophobea’ : sensitif pada cahaya
    • ’speak’: percakapan menjadi perlahan untuk elakkan sakit kepala
     
    CONCLUSION: Dah dapat input?? faham dah kan perbezaan migrain n pening kepala...so iza ada beberapa suggestion ntuk korang semua jika menghadapi masalah migrain...
    • Berbekam boleh merawat sakit kepala dan migrain.
    • Makan Panadol banyak-banyak.(incase klinik tutup). Tapi hanya mampu tahan kesakitan jela.
    • Ambil ubat daripada doktor
    • Ambillah masa 5minit utk rehatkan minda dgn meditasi dan berzikir
    • Try elken spirulina.