Pages

Monday 17 August 2015

Postgraduate End

Assalamualaikum buat semua pengunjung stanza kehidupan...apa khabar rasa iman dihati? Semoga hati kita sentiasa dalam keadaan bersih dan dijauhkan dari sifat iri hati....Ya Allah, rindunya aku untuk meluahkan segala kesedihan yang menyelubungi hati...Beratnya ujianMu disaat aku harus berusaha untuk menghabiskan sisa terakhir pengajianku di bumi UK ini...Ya Allah, rindunya aku pada sentuhan kasih-sayangmu...rindunya aku padaMU Ya Allah...ternyata,dunia ini penuh dengan ujian...Ujian yang terlalu banyak untuk mengajar aku erti sebuah kehidupan...kehidupan yang engkau ciptakan dengan penuh hikmah...Ya Allah, hampir setahun aku mengalami perit-jerit hidup di perantauan ini... satu demi satu ujian engkau titipkan buatku....ujian yang membuatkan aku sentiasa mengingatimu...Maafkan aku skali lagi ya Allah, seandainya aku benar-benar tidak mampu untuk melakukan yang terbaik...Maafkan daku seandainya aku tak mampu melaksanakan tanggungjawabku padaMu dengan sebaiknya...Maafkan aku seandainya misiku disini gagal...Maafkan daku seandainya mereka tidak mampu untuk ku ajak ke jalanmu.... 

Kehidupan di sini banyak mengajar aku erti kesabaran....Aku belajar untuk tetap terus bersabar walaupun ada ketikanya hatiku tidak kuat ya Allah...Walau sekuat manapun aku berusaha untuk menjaga hati mereka, ternyata hati aku tetap terluka...tapi aku hanya mampu mengadu padaMu Ya Allah..kerana aku yakin engkau merinduiku...sebab itu aku sentiasa diuji olehMu..terima kasih kerana masih menyayangiku Ya Allah...Ungkapan persahabatan itu terlalu sukar untuk aku temui dibumi UK ini ya Allah...Terlalu banyak ragam manusia yang dapat aku pelajari...hattakan aku menjadi takut untuk mempercayai mereka yang berada disekelilingku...Takut untuk meletakkan sepenuh kepercayaan kerana kehidupanku disini sangat berbeza berbanding di Malaysia...Ya Allah, didalam pengembaraan ini aku bertemu dengan pelbagai jenis ragam manusia...Ada yang baik dihadapan,tapi masih berkata dibelakang...Ada yang baik semata-mata untuk mendapat kepentingan....Ada yang baik keranaMu...Namun sukar untuk aku ketemukan mereka yang ikhlas baik keranaMu..Ya Allah, aku benar-benar rindu sahabat yang sefikrah denganku...sahabat yang sentiasa bersamaku disaat susah dan senang...sahabat yang tidak pernah menyakiti yang lain..sahabat yang sentiasa mengingatkan aku padamu..Sahabat yang sentiasa bersamaku disaat susah dan senang...Ya Allah, kebanyakkan mereka datang mencariku disaat susah...dan akan meninggalkan daku apabila masing-masing berada dalam kesenangan....ternyata,kebanyakkan manusia di sini hanya mencari kita bila diperlukan...Namun, aku tidak kisah seandainya mereka mengambil kesempatan atas kebaikan ku kerana hanya engkau yang layak menilai semua itu....Ya Allah, kenapa kah aku sentiasa diejek bila cuba untuk mengajak mereka kearah kebenaran? kenapa aku selalu dijadikan bahan untuk hiburan mereka...salahkan apa yang cuba aku sampaikan??? salahkah aku dalam memberi nasihat?? salahku aku ya Allah...


Ya Allah.,...terlalu banyak kesedihan aku di bumi ini...izinkan aku untuk mengembara dibumi yang lebih baik Ya Allah....Izinkan aku untuk menemui kebahagian hidup....bukan di Malaysia,dan bukan di England...Izinkan aku untuk megembara dibumi yang penuh barakah...Izinkan aku untuk melenypkan segala kesedihan ini Ya Allah...Mungkin aku takkan mampu untuk mengembalikan mereka semua dan memulihkan keadan yang terjadi pada saat ini. Tapi aku takkan jemu untuk mendoakan supaya engkau bukakan pintu hati mereka kearah jalan yang engkau redhai...cukuplah dengan tomahan dan prasangka buruk yang mereka lontarkan buatku...salahkah untu aku berbaik dengan semua orang? kenapa perlu menganggap talam dua muka?? kenapa bila rapat dengan group yang lain, dah tak boleh rapat dengan group yg lama...kenapa bila berkawan dengan orang lain, mereka mengaggap aku seolah-olah berkawan kerana kepentingan...tapi aku tidak peduli Ya Allah. Hanya engkau yng maha mengetahui niat hatiku disini...Aku punya misi untuk memberi peringatan buat umat Islam disini...Aku diamanahkan olehmu untuk saling mengingati antara satu sama lain... Buat sahabat sekalian, semoga Allah lindungi kalian dan selamat meneruskan haluan hidup masing-masing... Seperti musim, manusia sentiasa berubah-ubah...Orang yang baik dengan kita belum tentu akan kekal selamanya....boleh jadi mereka akan bertukar menjadi lawan dan menyakiti hati kita...and now...it happend...mungkin sudah tiba masanya untuk aku fikirkan kebahagian hatiku sendiri....Ya Allah, permudahkan urusan thesis ku untuk kali ini...kembalikan fokus utamaku kesini iaitu untuk menuntut ilmu....Ameen ya Allah.

No comments:

Post a Comment