Pages

Sunday 28 August 2011

29 Ramadhan.....

Dikeheningan malam yang indah ini..sunyi lagi menyenangkan...tiada ganguan bunyi kenderaan yang sibuk...sangat sesuai untuk orang2 mukmin untuk mengerjakan solat + Qiamullai di bulan yang mulia ini...Memperbanyakkan amalan disaat2 terakhir Ramadhan adalah menjadi rutin utama untuk setiap orang yang beriman kepada Allah..peluang yang diberi mungkin x dapat dimiliki buat kali kedua yang kita x pasti akan hadir kembali atau tidak....

Sudah menjadi kebiasaan Humaira untuk bangun solat di 1/3 malam....demi meraih rintihan dari Allah yang maha Esa...demi memohon ampun diatas keterlanjuran yang dilakukan...demi meraih keberkatan dibulan yang mulia ini...



*....saat ku sujud menghadap mu ILLAHI,tiba2 airmataku bergenang...Aku terfikir,apakah dosa yang telah aku lakukan terhadap mereka disekeliling ku.?? mengapa perlu aku lakukan sebegini rupa sedangkan nabi juga memafkan umatnya? mengapa perlu aku meyalahkan orang lain,sedangkan kesalahan itu aku yang memulakanya...beratnya ujianMu ya Allah.... x terdaya untuk aku memikulnya...dengan sifat keegoaan yang dimiliki,mana mungkin manusia sepertiku bisa mengalah untuk segalanya...

Pagi terakhir ramadhanku x harus diisi dengan tangisan mahaupun kesedihan..aku harus mempersiapkan & meraikannya dengan penuh gembira...namun fitrahku sendri tidak mampu untuk tabah dan kuat mengharungi semua ini...dalam kesedihan...aku terus lena dibuai mimpi.....saat itu aku terlihat akan sesuatu...sesuatu yang membuatkan perasaanku menjadi takut...



“Ku lihat Ramadan dari kejauhan..lalu ku sapa ia..” Hendak kemana? “.....
Dengan lembut ia berkata:

” Maaf, aku harus pergi, mungkin lama. Tolong sampaikan pesanku untuk orang yang bernama Mukmim.Ajaklah mereka agar SABAR untuk menemani hari-hari DUKAnya, peluklah Istiqamah dalam perjalanan Taqwa. Nikmatilah saat2 terakhir waktu bersamaku...dan saat terakhir kegembiraan bersama keluargamu..... Aku x pasti sama ada aku mampu untuk hadir lagi pada masa akan datang...untuk bersama2 merasai kenikmatan bersamamu & keluargamu....."









** Lihat2!.... Itupun Syawal ..ia sudah tiba untuk meggantikan tempatku...Aku harus meninggalkan mu dan keluargamu....Engkau harus menggunakan saat2 terakhir Ramadhan ini dengan sebaik munkin..janganlah enkau memusuhi sesama manusia.....berbuat baiklah antara satu sama lain,dan lupakanlah segala persengketaan...Hadirnya syawal nanti,janganlah engkau menghampakan peluang mu itu untuk memohon maaf buat hati2 mereka yang telah engkau sakiti!..... “.

Humaira "....tapi  engkau harus membantuku!.....Nanti!...nanti....!! "

Ku lihat..." Ramadan pergi …jauh….jauh...& jauh...yang tinggal hanyalah samar2 yang bakal kabur dalam beberapa hari lagi....” 


Aku terpana & terjaga dari tidurku...bergenang airmataku tatkala melihat pemergian Ramadhan itu yang mengingatkan aku untuk memaafkan semua orang disekelilingku...! Aku berdosa ya Allah....Aku berharap masih ada kesempatan waktu untuk memperbaikinya..dan menjadikan ramadhan kali ini adalah pengajaran buat ramadhan yang akan datang....

Humaira:

"YA ALLAH,ampunkanlah dosaku,ampunkanlah dosa kedua ibubapa ku,dosa teman2 sekeliling ku,dosa guru2ku,dosa orang2 yang beriman & bertaqwa!Kasihanilah kami dan terimalah segala amal kebaikan yang kami kerjakan dibulanMU ini,dan berilah kami sekali lagi peluang untuk merasai nikmat Ramadhan itu dan berikanlah aku peluang untuk memperbaikinya...Ampunkan daku Ya ALLAH..."





_nukilan NHz :6 am_





No comments:

Post a Comment